Grupa PZU angażuje się w programy społeczne, które mają obniżać ryzyko i przynosić jednocześnie korzyści biznesowe i społeczne. Naszą ambicją jest utrzymanie pozycji lidera działań prewencyjnych w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w Polsce. Prowadzimy inicjatywy, których głównym celem jest przeciwdziałanie wypadkom, ograniczanie ich skutków oraz wspieranie tych rodzajów aktywności, które promują profilaktykę zdrowotną.
Działalność charytatywna Banku Pekao realizowana jest w głównej mierze za pośrednictwem Fundacji Banku Pekao im. dr Mariana Kantona, która została powołana w 1997 roku. Cele statutowe Fundacji obejmują m.in. wspieranie działań w zakresie oświaty i wychowania dzieci i młodzieży, przedsięwzięć naukowobadawczych oraz dydaktycznych instytucji naukowych i szkół, popularyzowania wiedzy bankowej, niesienia pomocy osobom chorym i niepełnosprawnym, ochrony środowiska oraz upowszechniania kultury.
Podstawa prawna prewencji
Fundusz prewencyjny PZU, PZU Życie oraz TUW działa w oparciu odpowiednio o przepisy ustawy z 11 września 2015 roku o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
Grupa PZU w strategii na lata 2017–2020 podała, że na działania społeczne planuje przeznaczać corocznie ponad 50 mln zł (PZU i PZU Życie). W 2019 roku łączna wartość środków na cele społeczne wyniosła ponad 96 mln zł (74 mln zł w 2018 roku). W 2019 roku PZU i PZU Życie na działania związane z prewencją i sponsoringiem przeznaczyły 62 mln zł (65,7 mln zł w 2018 roku). W 2018 roku pracownicy Grupy PZU ofiarowali 15 842 godziny wolontariatu (w tym 11 674 PZU i PZU Życie), a w 2019 roku liczba ta wzrosła do 44 558 godzin (w tym PZU i PZU Życie 17 873).
Dlaczego Fundacja się angażuje? Zgodnie ze swoim mottem działania mają być Blisko ludzi i ich potrzeb.
Fundacja PZU działa na podstawie przepisów ustawy z 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz.U. z 1991 roku Nr 46 poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień Statutu Fundacji.
Kwestie CSR regulowane są w Grupie PZU przez „Strategię społecznej odpowiedzialności biznesu Grupy PZU na lata 2018–2020”. Dokument wskazuje na strategiczne filary zaangażowania społecznego PZU – bezpieczeństwo, zdrowie, kulturę i eksperckość.
„Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu Grupy PZU na lata 2018–2020” została przyjęta w spółkach PZU, PZU Życie, Tower Inwestycje, PZU CO, PZU LAB, PZU Pomoc oraz w czterech spółkach zagranicznych. W PTE PZU toczą się prace nad jej wdrożeniem. W pozostałych spółkach strategia nie została jeszcze wprowadzona.
Spółka Lietuvos Draudimas wdrożyła politykę charytatywną i sponsoringową, zgodnie z którą głównymi obszarami sponsoringu są:
W obszarze charytatywno-sponsoringowym nie obowiązuje jedna polityka na poziomie Grupy Kapitałowej.
W Grupie Alior Bank, w PZU Zdrowie i w spółkach zależnych nie zostały wdrożone polityki. Prowadzą one działania społeczne odpowiednio w oparciu o Kodeks etyki i Dobre Praktyki Grupy PZU.
W kilku spółkach Grupy Pekao (Pekao Faktoring, CDM Pekao, Pekao IM/ Pekao TFI oraz Pekao Property) zostały wdrożone polityki darowizn i CSR, np. w spółce Pekao Faktoring obowiązuje wewnętrzna Polityka społecznosponsoringowa.
W LINK4 wdrożono Politykę współpracy ze społecznościami lokalnymi i działań charytatywnych.
W spółkach zagranicznych (AAS Balta, Lietuvos Draudimas oraz PZU oddział w Estonii) wprowadzono szczegółowe polityki dotyczące działań charytatywnych.
W jakie wyzwania się angażujemy? Gdzie staramy się mieć pozytywny wpływ?
Cele zrównoważonego rozwoju, SDG
Cel 3. Pomagamy zapewnić wszystkim Polakom, w każdym wieku zdrowe życie.