Grupa PZU w oświadczeniach otrzymywanych od dostawców stosuje zapis „Zleceniobiorca oświadcza, że zapoznał się i akceptuje ogólne zasady ładu korporacyjnego oraz Kodeks Dobrych Praktyk CSR Dostawców Grupy PZU przyjęty do stosowania w PZU i PZU Życie, który znajduje się na stronie http://www.pzu.pl/ kultura-compliance-pzu.
Podpisanie oświadczenia jest niezbędną częścią złożonej przez Dostawcę oferty w trybie postępowania przetargowego oraz negocjacji. Podpisanie oświadczenia jest niezbędną częścią złożonej przez dostawcę oferty do postępowania ofertowego.
Grupa PZU chce budować długofalowe relacje z dostawcami oparte o wzajemne zaufanie, szacunek oraz profesjonalizm. W szczególności doceniani są dostawcy, którzy stosują sprawdzone praktyki rynkowe i reprezentują najwyższy poziom etyki zawodowej.
Firma ma świadomość, że w sposób istotny wpływa na rynek zamówień i bierze odpowiedzialność za kształtowanie najwyższych standardów biznesowych w swoim otoczeniu. Kierując się dbałością o jakość relacji biznesowych, promocję dobrych praktyk rynkowych oraz wywieranie pozytywnego wpływu na społeczeństwo i środowisko naturalne, opracowano Kodeks dobrych praktyk CSR dostawców Grupy PZU.
Grupa PZU chce promować ideę odpowiedzialności społecznej w relacjach ze swoimi dostawcami, współpracując tylko z tymi kontrahentami, którzy przestrzegają praw człowieka i działają zgodnie z regulacjami prawnymi, zwłaszcza w zakresie przeciwdziałania korupcji. Dostawcy współpracujący z podmiotami Grupy PZU powinni zapewniać bezpieczne i godne warunki pracy swoim pracownikom oraz stosować najwyższe standardy etyczne i dbać o środowisko naturalne. Każda firma, która chce współpracować z PZU i PZU Życie, musi się zapoznać z Kodeksem dobrych praktyk CSR dostawców Grupy PZU, a przestrzeganie jego zapisów przez kontrahentów uwzględniane jest w ich umowach z PZU.
Kodeks Dobrych Praktyk CSR Dostawców Grupy PZU
Kodeks jest zbiorem zasad zarówno dla Grupy PZU, jak i dla wszystkich jej dostawców. Stanowi on również istotne kryterium kwalifikacji i oceny potencjalnych dostawców pod kątem przestrzegania praw człowieka, ochrony środowiska naturalnego, etyki zawodowej oraz ochrony danych osobowych.
Prawa człowieka
Grupa PZU prowadzi działalność biznesową z zachowaniem poszanowania powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz respektowania praw człowieka. Cel ten Grupa PZU realizuje poprzez potwierdzenie tych zasad w prowadzonej polityce zakupowej, procedurach dotyczących ochrony informacji, procedurach bezpieczeństwa i higieny pracy, instrukcjach oraz wewnętrznych wytycznych Grupy PZU.
Środowisko naturalne
Grupa PZU stara się ograniczyć negatywne następstwa swojej działalności w środowisku naturalnym przez wdrażanie proekologicznych inicjatyw oraz angażowanie pracowników w działania na rzecz ochrony środowiska i oczekuje, że każdy z dostawców grupy przestrzega tych samych zasad dotyczących ochrony środowiska, zwłaszcza w zakresie ograniczania zużycia surowców i zasobów naturalnych, zużycia papieru i odpowiedzialnej gospodarki odpadami.
Etyka zawodowa
Etyka zawodowa Grupy PZU odzwierciedla wizję i wartości, którymi firma kieruje się na co dzień. Wartości te wyznaczają standardy w codziennym działaniu i mają na celu wspieranie strategicznej wizji rozwoju Grupy PZU. W poszczególnych spółkach obowiązują procedury i polityki wewnętrzne dotyczące przeciwdziałania korupcji, konfliktowi interesów oraz ujawnianiu poufnych informacji.
Grupa PZU zapewnia bezpieczeństwo swoich danych oraz ochronę danych osobowych swoich klientów. Rozumie złożoność obowiązków wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) i dba o zgodność wszystkich swoich procesów z regulacjami tego rozporządzenia oraz przepisami krajowymi w obszarze ochrony danych osobowych. Równie dojrzałego podejścia Grupa PZU wymaga od swoich kontrahentów.
Obowiązki nałożone przez RODO realizowane są w działalności bieżącej, co zapewnia zgodność przetwarzania danych osobowych z przepisami prawa. Są to przede wszystkim:
Procedura zarządzania dostawcami w obszarze rejestracji, weryfikacji i kwalifikacji dostawców
Dzięki procedurze zarządzania dostawcami w obszarze rejestracji, weryfikacji i kwalifikacji dostawców proces zarządzania dostawcami podlega weryfikacji oraz udokumentowaniu na każdym etapie. W procedurze znajdują się definicje, przepływy, podział ról i odpowiedzialności oraz opis procesu zarządzania dostawcami (w obszarach: rejestracji, weryfikacji i kwalifikacji do kategorii zakupowych). Wprowadzono jednocześnie platformę zakupową sprzyjającą dynamicznemu obiegowi informacji i pozwalającą na przechowywanie oraz kompletowanie regularnie aktualizowanych dokumentów związanych z (potencjalną) współpracą z danym dostawcą. Po wypełnieniu formularza rejestracji i akceptacji m.in. Kodeksu dobrych praktyk CSR firmy zewnętrzne mogą być wpisane do Bazy Dostawców Grupy PZU.
Po pełnym wdrożeniu w platformie zakupowej modułu odpowiedzialnego za rejestrację i kwalifikację dostawców rozpocznie się monitorowanie kolejnego wskaźnika CSR. Celem tego wskaźnika jest zapewnienie, aby w procesie kwalifikacji jak najwięcej dostawców, zaproszonych do udziału w przetargach organizowanych przez Biuro Zakupów, było zapytanych o kwestie CSR (etyczne, środowiskowe, pracownicze, praw człowieka).
Ryzyko korupcji jest stałym elementem funkcjonującego w PZU i PZU Życie procesu zakupowego. Każdy potencjalny dostawca podlega ocenie ryzyka korupcji na podstawie odpowiedniego kwestionariusza oceny ryzyka. Ponadto, zgodnie z Programem antykorupcyjnym, każda umowa o współpracy spółki z partnerem biznesowym powinna zawierać klauzule antykorupcyjne. Jedna z klauzul stanowi potwierdzenie akceptacji przez dostawcę standardów antykorupcyjnych obowiązujących w PZU. Zgodnie z wewnętrznymi procedurami podmioty współpracujące z PZU i PZU Życie informowane są o obowiązującym w spółce Programie antykorupcyjnym.
Obecnie trwają prace nad platformą zakupową umożliwiającą komunikowanie się z dostawcami drogą elektroniczną. Wdrożenie pełnej funkcjonalności systemu planowane jest na koniec 2021 roku.
Procedura zakupowa
Zakupy w PZU i PZU Życie realizowane są w następującym obiegu:
W 2019 roku Biuro Zakupów zakończyło 304 postępowania zakupowe (przetarg, negocjacje, zamówienie z wolnej ręki, RFI) w PZU oraz PZU Życie. To 7% mniej niż w roku 2018.
W 2019 roku zawarto łącznie 8817 umów z dostawcami w PZU i PZU Życie, o około 14% mniej w porównaniu do 2018 roku.